Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, понедељак, 22.11.2010

”Парламентаризмом против насиља”

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 22. новембар  – У оквиру Уницефовог програма „Школа без насиља", данас су се за једним столом окупили покрајински секретар за образовање проф. др Золтан Јегеш, народни посланици – чланови Радне групе за права детета Народне скупштине Србије коју чине посланици, између осталих, Никола Новаковић и Гордана Чомић, потпредседници Скупштине Србије, ученици и наставници из две новосадске средње школе –  Електротехничке „Михало Пупин" и Техничке школе „Павле Савић" које учествују у овом Програму.Тема сусрета је „Парламентаризмом против насиља". Ученици, чланови ђачких парламената из две школе које учествују у програму „Школа без насиља" имали су прилику да сагледају и представе своја постигнућа у превенцији насиља кроз разговор, размену ставова, мишљења, договор и сарадњу. Млади су пренели потребе и проблеме својих вршњака народним посланици и са њима разговарали о могућности за унапређивање положаја младих. Народни посланици, чланови Радне групе за права детета Народне скупштине Републике Србије, ученике су информисали о „парламентарним" начинима утицања и постизања промена у школи, друштву и држави.Покрајински секретар за образовање др Золтан Јегеш говорио је о партнерству Покрајинског секретаријата за образовање и Уницефа, као и о значају овог програма.- Војводина се активно укључила у Уницефов програм и учествује у његовом креирању. На наш предлог начињено је неколико измена у том пројекту, за које је оцењено да га побољшавају. У Војводини је програмом обухваћено девет средњих школа и у једној општини у програм су укључене све школе, што је изузетно значајно. То су, практично, истраживачки делови пројекта "Школа без насиља" – изјавио је Јегеш.Према његовим речима, Уницефова методологија је  веома добро разрадила како прилазити проблему насиља у основним школама, а потом долази средња школа и деца од 15 до 19 година. Ту је требало и менторе припремити за рад са том децом, као и одговарајућу методологију. Војводина је прихватила  да буде подручје у коме се истраживања, у складу са Уницефовим програмом,  могу остварити, да, како је Јегеш рекао, "нађемо начин како да деци у средњим школама помогнемо да насиље буде што даље од њих".- На жалост, та борба је велика и ту нам и народни посланици могу помоћи. Наиме, примећено је да у близини неких школа раде кладионице и слични непримерени садржаји. Истовремено, присуство народних посланика може помоћи и у томе да позовемо све који желе да пруже подршку овом пројекту, казао је Јегеш и, с обзиром да је пројекат "Школа без насиља" самофинансирајући, позвао донаторе да се укључе, да се скупе средства како би што већи број школа био обухваћен програмом.Пројекат "Школа без насиља" реализује се у девет средњих школа: ЕТШ "Михајло Пупин" и ТШ "Павле Савић" у Новом Саду, Гимназији "Јан Колар" у Бачком Петровцу, Економско трговинској школи у Бечеју, Техничкој, Економско трговинској, Гимназији и Школи за основно и средње образовање у Бечеју. Гимназији и "Светозар Марковић" и Техничкој школи у Суботици. Све средње школе укључене у програм формирале су тимове за заштиту деце од насиља.  Истраживање међу ученицима и запосленима, реализовано уз стручну подршку Одсека за психологију Филозофског факултета у Новом Саду, показало је да је учесталост насиља у средњим школама мања у односу на основне школе, да је 9,5 одсто средњишколаца носило оружје у школу, да је насиље између наставника и ученика израженије у односу на вршњачко насиље. Затим, 29 процената ученика имало је искуства са психолошким насиљем од стране наставника, а чак 8,3 процента са физичким насиљем.  Чак 10 одсто ученика ћути и никоме  не прича да је угрожено. Национална припадност није значајан фактор који би допринео учесталости насиља.Одбор за права детата Народне скупштине Србије је радно тело које се састоји од чланова свих политичких партија у Скупштини, али и различитих професија. У 2010. години, посебна пажња усмерена је на јачање надзорне функције, у смислу идентификације кључних усвојених закона и стратегија које се непосредно баве питањима заштите права детета и праћењем спровођења и ефекета тих закона на децу и младе и њихове породице.

fixed-img