Нови Сад, 30. септембар – У 2000. години, у свету је било 600 милиона старијих особа, а према проценама демографа њихов број ће због опадајућег наталитета и повећања дуговечости 2050. године бити око 2 милијарде. Пораст броја старијих особа биће највиши и најбржи у земљама у развоју, у којима ће током наредних 40 година њихов број троструко порасти, те ће у тим земљама живети преко 80 одсто светске популације старијих особа.Према попису из 2002. године старије особе чине 15,7 процената становништва Србије, што нашу земљу чини четвртом у свету по броју старијих од 65 година. Подаци из овог пописа такође говоре да у Војводини живи око 300 хиљада старијих особа, што значи да је у просеку наш сваки 6. суграђанин/ка старији од 65 година. Будући да се, упркос својој многобројности, старији грађани/ке ретко обраћају заштитницима грађана, институција Покрајинског омбудсмана је у области општих надлежности током протекла три месеца обишла десет геронтолошких центара и домова за старе у Војводини и одржала састанак са невладиним организацијама које на њеној територији реализују највеће пројекте усмерене ка остваривању људских права старијих особа. Током посета терену закључено је да геронтолошки центри и домови за старије особе у Војводини раде под отежаним условима, првенствено због недостатка финансијских средстава. Иако је попуњеност капацитета у њима изнад 90 процената, хигијена у њиховим објектима је беспрекорна, особље је врло посвећено и професионално у свом свој раду, а корисници/е, свесни услова под којима ове институције раде, највећим делом задовољни условима смештаја и неге у домовима. Тешкоће у раду ових институција представљју учестало одбијање болница да на захтев лекара из геронтолошких центар и домова старије особе сместе у болнице, као недовољни капацитети институција за смештај одраслих са различитим врстама болести или спречености, што доводи до смањења просека година старости у самим домовима. Уз то, аутоматско укидање надокнаде за туђу негу и помоћ корисницима домова за време боравка у њима, иако у складу са Законом о пензијском и инвалидском осигурању, може кориснике чији се трошкови не финансирају из државног буџета навести да се одлуче за смештај у нерегистроване и потенцијално неусловне приватне домове како би задржали ову врсту прихода. Невладине организације које имају велико искуство у пружању ванинституционалних облика социјалне заштите старијим особама, попут кућне неге, обезбеђивања и достављања топлих оброка и вођења дневних центара за старије особе, сматрају да је оваква врста услуга у нашем друштву преко потребна, нарочито у сеоским срединама, односно мањим местима удаљеним од административних седишта институција социјалне и здравствене заштите. Иако је уврежено мишљење да старије особе у сеоским срединама лакше остварују макар основне животне потребе јер имају непосреднији приступ изворима хране, често се пренебрегава чињеница да познија животна доб подразумева ограничену способност или неспособност за рад, те да је поступак остваривања права на социјалну и здравствену заштиту административно и временски захтеван. Институционална социјална заштита старијих углавном се остварује у државним институцијама чији капацитети не могу да подмире реалне потребе друштва и чије су услуге већини старијих особа и њиховим породицама скупе. Ванинституционални видови социјалне заштите, које због њихове неразвијености у државном сектору великим делом реализују невладине организације, преко су потребни, али су под сталном сенком могућег престанка активности јер се готово искључиво финансирају из иностраних донација које се пројектима одобравају сваких 6 месеци. У циљу заштите права и интереса старијих особа потребно је ускладити активности органа државне управе, институција и невладиних организација у складу са Националном стратегијом о старењу од 2006-2015. Израда јасне социјалне карте становништва у Војводини и Србији, са посебним освртом на старије особе као једну од нарочито рањивих друштвених група, била би први корак ка утврђивању стварног броја социјално угрожених старијих особа. За такав подухват потребан је дугорочнији и конкретнији план који би обухватио све релевантне друштвене актере и интересне групе, као и реорганизација и осавремењивање система социјалне заштите у Србији. Посебан нагласак требало би ставити на усаглашавање активности институционалних и ванинституционалних облика социјалне заштите и учинити их што доступнијима и корисницима/ама који живе у местима удаљеним од административних центара и сеоским срединама.
/ Нови Сад, четвртак, 30.09.2010
Покрајински омбудсман поводом Међународног дана старијих особа
Читај ми
AA