Нови Сад, 13. сепетмбар – Институција Покрајинског омбудсмана је током јула и августа обишла седам геронтолошких центара у Војводини. Центре у Суботици, Врбасу, Руми, Зрењанину, Панчеву, Кикинди, односно Дом за старе и пензионере у Кули посетио је заменик Покрајинског омбудсмана Стеван Арамбашић. Старе особе се заштитницима грађана ретко обраћају због проблема у вези са кршењем права на основу година живота. Стога су сазнања институције Покрајинског омбудсмана о положају и проблемима особа смештених у геронтолошке центре до сада била органичена и посредна. У складу са чланом 23 Закона о забрани дискриминације, којим се забрањује дискриминација на основу старосног доба и регулише право старих на достојанствене услове живота, а посебно право на једнак приступ и заштиту од занемаривања и узнемиравања у коришћењу здравствених и других јавних услуга, посете геронтолошким центрима омогућиле су непосредни увид у реалне могућности остаривања права институционално збринутих старих особа у Војводини. Геронтолшки центри у Војводини раде под отежаним условима, пре свега због недостатка финансијских средстава. Упркос томе хигијена у овим домовима је беспрекорна. Релативно ниске зараде у односу на природу посла не утичу на очигледни ентузијазам и посвећеност особља. Попуњеност капацитета домова је углавном изнад 90 процената, те је стога њихова управа приморана да прави листе чекања. Уколико потенцијални корисник/ца испуњава услове за смештај, овај поступак се завршава реалтивно брзо. Корисницима/цама се у великој мери излази у сусрет у складу са постојећим условима и околностима њиховог смештаја у дом. Старе особе могу, например, да изаберу објекат у који желе да буду се смештене, једнокреветну или вишекреветну собу, особе са којима ће је делити, док у неким центрима постоји чак и могућност избора смештаја у објекат у сеоском или градском окружењу.Са друге стране, болнице често одбијају захтеве лекара из ових домова да за хоспитализацијом старих особа смештених у њима, нарочито након што сазнају њихове године живота. Недовољан број и капацитети институција за смештај одраслих са различитим врстама болести или спречености условљава повећање броја корисника/ца у геронтолошким центрима. Њихов просек година старости је стога све нижи, те је неопходно обезбедити друге начине њиховог социјалног збрињавања. Корисници/е туђе неге и помоћи упућени у геронтолошке центре и домове за старе чији је оснивач АП Војводина ову помоћ привремено губе на основу решења које центар за социјални рад аутоматски доноси за период док траје њихов боравак у геронтолошком центру. Иако је овакав поступак у складу са чланом 244, ставом 5 Закона о пензијском и инвалидском осигурању, сматрамо да је ускраћивање туђе неге и помоћи корисницима геронтолошких центара и домова неоправдано будући да се под таквим условима старе особе лакше одлучују за смештај у илегалне, а можда и неусловне старачке домове како би задржале ту врсте прихода. Право остварено по основу здравственог стања не може се доводити у везу са коришћењем услуга социјалне заштите, осим у случају када се трошкови корисника геронтолошких центара у целости финасирају из државног буџета. У осталим случајевима цене услуга формирају се у зависности од потреба самих корисника и они их сами плаћају.Велики проблем из угла заштите људских права представљају старачки домови који нису регистровани, те обављају рад без одговарајућих дозвола и самим тим нису под надзором покрајинских органа. У Војводини постоји неколико десетина приватних старачких домова, од којих само седам има решење о испуњености услова за рад. У илегалним старачким домовима не обавља се санитарни инспекцијски надзор, исхрана корисника није подвргнута одговарајућим контролама, радна места се одређују произвољно и не одговарају потребама корисника, а у њима се запошљава особље са неадекватним стручним квалификацијама. У таквим домовима постоји реална опасност од злоупотреба, почев од задржавања корисника/ца супротно њиховој вољи, па до закључивања разних уговора између корисника/ца и особља, а на штету старих особа. У циљу заштите права и интереса старих особа потребно је ускладити активност свих органа и институција, пре свега центара за социјални рад, Министарства унутрашњих послова и инспекцијских органа, како би се успоставила контрола над радом нерегистрованих домова за старе. Постојеће илегалне старачке домове треба или регистровати, уколико испуњавају потребне услове, или их затворити. Будући да у овим домовима бораве и старе и дементне особе, строга државна контрола смањила би могућност њиховог злостављања и других понижавајућих поступака. По завршетку планираних обилазака геронтолошких центара у Војводини, институција Покрајинског омбудсмана ће на основу података о нерегистрованим установама прикупљених на терену осмислити конкретне активности које би унапредиле заједничке активности надлежних органа у области заштите и унапређења људских права старих лица.