Нови Сад, 5. јул – На конфернцији за новинаре др Золтан Јегеш, покрајински секретар за образовање, Станислава Вучковић, консултант програма Канцеларије Уницефа у Београду и проф. др Снежана Смедеревац са Одсека за психологију Филозофског факултета у Новом Саду, представили су активности и постигнуто у оквиру програма „Школа без насиља" у школској 2009/2010. години. Програм „Школа без насиља" обухвата 188 основних школа у Србији, од чега су 52 у Војводини и то 43 основне и 9 средњих школа.Пилот програм почео је да се реализује у окторбру 2009. године, а завршетак је предвиђен за мај 2011. године. Програмом су обухваћене школе које похађа укупно 8500 ученика и у којима ради 800 професора.Покрајински секретар за образовање др Золтан Јегеш истакао је важност резултата и стечених искустава добијених применом овог програма у нашим школама. Заложио се да програм финанасијски подржи што шири круг друштвених чинилаца како би што више школа било укључено, што ће ефикасније допринети спречавању насиља у њима.О кључним активностима из програма говорила је консултант Станислава Вучковић, која је нагласила да је истраживање реализовано у сарадњи Канцеларије Уницеф-а у Београду, Покрајинског секретаријата за образовање и стручну помоћ Одсека за психологију Филозофског факултета. Подаци говоре да је учесталост насиља у средњим школама 6,1%, што је мање у односу на основне школе, где је 13,3 %. Ипак, алармантан је податак да 9,5% средњошколаца носило оружје у школу, али и да је насиље између наставника и ученика израженије него вршњачко насиље. Тако је 29% ученика имало искуства са психолошким насиљем од стране наставника, а чак 8,3 % са физичким насиљем, док је 43,8% ученика изјавило да су присуствовали насиљу других ученика над наставницима. Истраживање је показало и да се 40% ученика изабрало стратегију избегавања насилника, док је за узвраћање истом мером било њих 27,5%. Забрињава и податак да чак 10% ученика никоме не говори о својој угрожености. Истраживање је показало да национална припадност није значајан фактор који би допринео учесталости насиља, као и да је физичко насиље значајно више изражено код дечака него код девојчица.Програм је осмишљен тако да подстиче веће учешће младих у раду школе и развија сарадњу између њих и запослених кроз заједнички рад на обуци других и у договору каква школа треба да буде да би у њој могло да се учи и ради тако да највећем броју људи буде пријатно, истакла је Богдановић, и додала да је у том смислу битна размена информација родитеља, наставника, ученика, на састанцима и часовима. Потребна је и сарадња са локалном заједницом, општинским канцеларијама за младе, центрима за социјални рад, домовима здравља, управом полиције.Др Снежана Смедеревац је изнела је резултате евалуације Програма „Школа без насиља" чија је презентација одржана у Суботици, Зрењанину и Новим Саду током маја ове године.